Is een E-Keur Nodig?
Je hoort het steeds vaker, vragen en soms ook horrorverhalen over uitlaten en het al dan niet verplichte E-keur teken: 'E-keur wordt verplicht', 'In Duitsland ben je je motorfiets kwijt, een maat van mij mocht hem laten staan', 'Strak mag er helemaal niets meer, ik verkoop mijn motor!'. Nu doen er zeer veel verschillende verhalen de ronde en eigenlijk is het voor ons ook af en toe ook nog onduidelijk wat er nu wel en niet mag. Dus wat doe je als je iets niet zeker weet? Dan ga je je inlezen en stel je een overzicht samen van alle geleerder die hierover schrijven, om zo voor jezelf maar ook vooral voor de klanten een duidelijk en helder verhaal neer te kunnen zetten. Althans, dat hopen we! We zetten hieronder nu verschillende artikelen van verschillende fora, waarbij we proberen te letten op expertise en ervaring van de schrijvers, dan wel de bedrijven waar zij voor werken.
WWW.ANWB.NL
Het E-keurmerk samen met het testnummer geeft aan dat de uitlaat is getest en goedgekeurd voor een specifieke motorfiets. Maar feitelijk is het uitgangspunt dat je het toegestane geluidsniveau niet overschrijdt. Als de geluidsproductie harder is dan toegestaan, dus harder dan wat er in de voertuiggegevens vermeld staat, dan is dit altijd verboden. Een E-keur is dus geen vrijbrief en kan het in theorie zelfs ook voorkomen dat je met de originele uitlaat, die oud en versleten is, té veel geluid produceert. Je riskeert dan een boete en kan het vervolgen van de geplande route je zelfs ontzegd worden. In Duitsland geeft men aan dat dat wanneer het E-keurmerk ontbreekt, je het uitlaatsysteem bij een keuringsinstantie moet laten keuren en registreren (aanvulling: dit is indien je in Duitsland woonachtig bent). Het moet dus wel gaan om een goedgekeurd systeem. Een niet voor het voertuig aantoonbaar goed gekeurd uitlaatsysteem is dus niet toegestaan.
WWW.MOTORSTOF.NL
Voor oudere motoren kan het voorkomen dat er geen maximaal aantal db(A) bekend is bij het RDW. Dat wil helaas niet zeggen dat je ook onbeperkt lawaai mag maken. Hiervoor heeft de RDW de volgende richtlijnen opgesteld als maximale waarden, deze zijn afhankelijk van de cilinderinhoud van je motorfiets. Wie denkt dat ie er met een ‘stille’ uitlaat is heeft het helaas verkeerd gezien. Je kunt namelijk niet alleen beboet worden wanneer je motor het max. aantal dB(A) overschreidt. Ook wanneer je onnodig lawaai maakt kun je hier een prent voor ontvangen. In artikel 57 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 vind je namelijk de volgende regel: ‘Bestuurders van een motorvoertuig, bromfietsers en snorfietsers mogen met hun voertuig geen onnodig geluid veroorzaken.’ Dit betekent dat bewust gas geven met je koppeling ingehouden – of je motor in z’n vrij – je dus duur kan komen te staan. Deze bekeuring kan je op moment van schrijven €390,- kosten, en dan hebben we de administratiekosten nog niet eens meegerekend.
WWW.UITLAATSTORE.NL
Er is een aantal eisen waaraan je uitlaat wettelijk moet voldoen. Een uitlaat mag niet te veel geluid produceren en een vervangingsuitlaat moet een type goedkeuring hebben. Hiervoor is een Europees keurmerk voor uitlaten ingevoerd. Een vervangingsuitlaat moet dus voorzien zijn van een merk en een typeaanduiding en een E-tje met wat cijfertjes er achter (die aangeven in welk land de typegoedkeuring is afgegeven). Een originele uitlaat of een vervangingsuitlaat mag nooit meer dan het wettelijk toegestane maximum aan geluid produceren. Hoeveel dat is, staat vaak op je kentekenbewijs.In Nederland wordt niet veel gecontroleerd op geluid. Maar het kan een reden voor een bekeuring zijn als je om wat voor reden dan ook staande wordt gehouden. Er zijn echter landen waar wel regelmatig specifiek op geluid wordt gecontroleerd. Vooral Zwitserland schijn je met een niet E-gekeurde uitlaat beter te kunnen vermijden. In Duitsland worden herrieschoppers ook gecontroleerd. Maar daar moet je toch wel eerst opvallen vanwege het geluid dat jouw motor, of de motor van iemand anders in de groep waarmee je rijdt, produceert, voordat je wordt aangehouden. In Frankrijk schijnen ze nog het meest tolerant te zijn ten opzichte van "sportieve" uitlaten. Rij je normaal gesproken in Nederland met een een luide vervangingsdemper zonder E-keurmerk en wil je het zeker voor het onzekere nemen, monteer dan op vakantie je originele uitlaat of een uitlaat met E-keurmerk. Wil je dat niet, dan doe je er verstandig aan in ieder geval Zwitserland te vermijden en in Duitsland het "gebrul" te beperken, door een keer eerder op te schakelen. Een uitlaat met e-keur, waar de db-killer uit gehaald is, voldoet formeel niet meer aan de eisen. De politie kan op verschillende manieren handhaven. Als je geluk hebt kom je er van af met een waarschuwing of door de db-killer er ter plekke weer in te zetten. Maar het kan ook door een bekeuring uit te schrijven voor het veroorzaken van onnodig geluid. Maar in het ergste geval wordt je kenteken tijdelijk ongeldig verklaard en krijg je een WOK melding (Wacht Op Keuren). Dan moet je bij de RDW je motor laten keuren voordat je kenteken weer geldig wordt.
WWW.RIJDMOTOR.NL
Er zijn een paar dingen waar je op kunt letten bij de aanschaf van een aftermarket uitlaat. Wil je bijvoorbeeld in Duitsland motorrijden, een land met strengere geluidsregels voor motoren, zorg er dan voor dat je uitlaat goedgekeurd is. Een goedgekeurde uitlaat is voorzien van een e-keur en een gemonteerde dB-killer. Wanneer je uitlaat teveel geluid maakt of niet voorzien is van een e-keur, dan mag je er officieel niet de openbare weg mee op. In sommige landen controleren ze hier strenger op dan in anderen. Ook in Nederland zie je dat controles op decibellen steeds vaker voorkomen, met oog op de toekomst is een goedgekeurde uitlaat dus zo’n slecht idee nog niet!
WWW.MOTORACTIEGROEP.NL
In Grip, het verenigingsblad van de KNMV, lazen we eind 2020 dat de organisatie pleit ‘voor de introductie van een verplichte RDW-keuring bij de montage van een niet-standaarduitlaat bij motorfietsen. Is het geluid binnen de limiet, dan krijg je een bewijs. Word je staande gehouden door een agent? Bij een standaarduitlaat is er niets aan de hand. Heb je een andere uitlaat, dan moet je het RDW-bewijs tonen waaruit blijkt dat hij voldoet aan de geluidslimiet. Op deze manier hoeven handhavers geen geluidstesten te doen en kan de toegestane geluidsnormering beter worden gehandhaafd.’ Natuurlijk hebben we de KNMV gevraagd wat ze bedoelen met een niet-standaarduitlaat. Daar kregen we geen duidelijk antwoord op. Ons inziens zijn er maar twee mogelijkheden. 1: Het gaat om elke uitlaat die letterlijk ‘niet standaard’ met een nieuwe motorfiets meegeleverd wordt, dus ook om voor jouw motorfiets goedgekeurde vervangingsuitlaten met een E-typegoedkeurings. Of 2: Het gaat om uitlaten zonder die E-keur, ofwel uitlaten die hier niet voor gebruik op de openbare weg zijn toegelaten. En meer smaken zijn er niet. In het eerste geval betekent de maatregel dat je ook met een voor jouw motorfiets goedgekeurde uitlaat een dure keuring moet laten doen om dan te horen dat hij, eh, voor jouw motorfiets inderdaad goedgekeurd is. Totaal onnodig dus, en doodzonde van de honderden euro’s die zo’n keuring makkelijk kan kosten. Gaat het om mogelijkheid 2, dan bestaat de maatregel al: wil je met een uitlaat zonder E-keur de openbare weg op, dan moet je hem laten keuren. Simpel. Of mensen dat altijd doen is vraag twee. De kans dat je staande gehouden wordt is minimaal, en de bekeuring kost minder dan zo’n keuring. Doel van de maatregel zou zijn om geluidsmetingen te voorkomen, zodat er sneller kan worden opgetreden tegen mensen die overlast veroorzaken. Dan wordt de potentiële overlast dus blijkbaar opgehangen aan het al dan niet hebben van een E-keur of een RDW-bewijs. Werkt dat? Helaas. Een E-keur vertelt alleen maar dat een bepaalde uitlaat voor een of meer motoren goedgekeurd is. Hang je zo’n uitlaat onder een andere motor? Dan staat die E-keur er nog steeds op, maar voldoet hij niet meer aan de eisen. Haal je de dB-killer eruit of breng je een andere modificatie aan? Zelfde verhaal, net als voor motoren met zo’n duurbetaald RDW-bewijs. Het papier klopt. Maar klopt de uitlaat nog? Er moet dus altijd gemeten worden. Dat geldt net zo voor alle motoren die nu al rondrijden, met of zonder goedgekeurde uitlaten. Maatregelen zoals deze worden immers nooit met terugwerkende kracht ingevoerd. Dat betekent dus dat je voor enig hoorbaar effect op de geluidsoverlast een jaar of tien, maar waarschijnlijk eerder een jaar of twintig geduld moet hebben. Als de overheid z’n verantwoordelijk niet neemt en – nog belangrijker – als motorrijders niet per direct collectief besluiten om het een stuk kalmer aan te doen, zijn de meeste dijkwegen dan echt allang dicht. Bovendien heb je geen herriepijp nodig om herrie te maken. Dat weet iedere motorrijder die z’n gas wel eens opendraait.
WWW.DOMINATOR-UITLATEN.NL
Wij van WC-eend, adviseren WC-eend! Zo willen we het niet over laten komen, maar uiteraard willen we graag onze eigen ervaringen delen die we over de afgelopen 5 jaar via klanten en beurzen hebben opgedaan. Wat vooral opvalt is dat door de KLPD (kortgezegd, de politie, die wij ook onder onze klanten scharen) zelf wordt aangegeven dat er in Nederland een gedoogbeleid geldt. Zolang je in Nederland rondrijdt met een sportuitlaat zonder E-keur maar MET db killer, is er in principe weinig aan de hand. Er wordt dus weinig gerept over een E-keur. Waar het in essentie om gaat, is dat je uitlaat niet te veel dB's produceert. Je kunt dus zelfs met een E-goedgekeurde uitlaat alsnog worden beboet omdat je teveel dB's produceert, net zoals je beboet kunt worden met een originele uitlaat of een aftermarket uitlaat die teveel geluid produceert. Key is dus dat je je de uitlaat genoeg dempt met ofwel de standaard db killer, of met een db killer die meer dempt om het geluid in te perken. Voor elke motorfiets geldt een maximaal aantal db's waar de motor aan mag voldoen. Deze staan meestal aangegeven op het typeplaatje van de motorfiets zelf. Heeft deze geen dB aanduiding, dan geldt de volgende tabel van de RDW:
Zelf zijn wij bij de keuringen van motorfietsen bij de RDW, waarbij er niet originele uitlaten zonde E-keur op zaten (uiteraard dominator uitlaten), nooit tegen problemen aangelopen en de enige melding die we krijgen was 'laat die db killers er gewoon inzetten, dan zit je eigenlijk altijd goed. Maar wat brengt de toekomst? Daar is een hoop onduidelijkheid over. Na EURO4 en EURO5 is het wachten tot de uitlaten z.g.a. volledig stil worden. De term 'Loud pipes save lifes' gaat sowieso niet meer op, maar tot die tijd kunnen we alleen maar ons best doen om de liefhebber te bedienen!